1- واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران 2- گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (226 مشاهده)
زمینه و هدف:پژوهشهای زیادیبه بررسی نقش تجاریسازی دانشو بحث کارآفرینی پرداختند، اما پژوهشگران به اهمیت رابطه بین دانش و مهارت کسب شده با کسب درآمد و نقش آن در پویایی و اشتیاق تحصیلی، کمتر پرداختهاند. همچنین پژوهشگران کمتری به مطالعه نقش تجاریسازی دانش بر کودکان پرداختهاند؛ بدین ترتیب هدف از این پژوهش، مطالعه نقش کاربردی بودن دانش و تجاریسازی آن در پویایی تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان بود. روش: مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی و مطالعه کتابخانهای انجام شد، بدین ترتیب که اطلاعات مختلف درباره موضوع پژوهش از منابع اطلاعاتی مختلف شامل مقالات، کتابهای دانشگاهی، و منابع علمی داخلی و خارجی از پایگاههای معتبر جستجوی علمی مانند Magiran ، Elsevier ، PubMed و موتور جستجوی Google Scholar با کلیدواژههایی چون تجاریسازی دانش، کاربردی کردن دانش، فواید و مزایای تجاریسازی دانش، تجاریسازی دانش و سلامت روان در بازه زمانی سالهای 2004 تا 2023 گردآوری، توصیف، تبیین، و بحث قرار گرفت. یافتهها: تجاریسازی دانش برای کودکان و خانوادههایشان در سراسر جهان فواید و کشاکشهای زیادی را در برداشته است. تجاریسازی بهمثابه یک شمشیر دو لبه است که از جهاتی میتواند سبب بهبود و ارتقاء زندگی و بهزیستی کودکان شده و از سویی دیگر ممکن است تأثیر منفی بر بهزیستی آنها گذارد. نتیجهگیری:در این پژوهش ضمن پرداختن به مفهوم تجاریسازی، ضرورت، فواید و کشاکشهای تجاریسازی دانش بر بهزیستی کودکان، عدم شاغل بودن فارغ التحصیلان و ارتباط آن با سلامت روان افراد، حرفهآموزی و مهارتهای شغلی در کودکان و نوجوانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.